Mulago Hospitaal - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Wilfriede Does-Ruiter - WaarBenJij.nu Mulago Hospitaal - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Wilfriede Does-Ruiter - WaarBenJij.nu

Mulago Hospitaal

Door: wilfriede

Blijf op de hoogte en volg Wilfriede

26 November 2014 | Oeganda, Kampala

De afgelopen dagen in het Hospitaal begonnen, ondertussen ook nog naar het Council of Nurses en Midwifery geweest, voor de registratie hier in Oeganda als verpleegkundige. We (Vera en ik) zijn begonnen op de kinderafdeling. Deze bestaat ook weer uit 2 gedeelten. Een voor de longziekten en de andere is voor interne ziekten, er komt veel sikkelcelanemie voor. Hele kleine zieke bruine poppies, maar ook iets oudere kinderen. veel kinderen zijn HIV positief. Het staat bomvol kinderbedjes, in het midden van de afdeling is een looppad, aan de linkerkant 1 rij bedden, aan de rechterkant 2 rijen achter elkaar.
Het is dus een drukte van belang. Bij elk bedje is ook de moeder aanwezig, soms nog meer familie. Ze slapen onder het bedje op een kleedje. De moeder is verantwoordelijk voor de dagelijkse verzorging van haar baby/ kindje,
Vanmorgen meegelopen met de zuster, eerst overal de gordijnen open, ramen open, zuurstofbevochtigers (flessen met dopjes met injectienaalden erin en hierop een infuusset aangesloten, die weer het zuurstofslangetje was aangesloten, creativiteit ten top) aanvullen (met kraanwater). Voorbereidingen voor de behandelingen na de doktersronde, nieuwe binnenkomende patientjes ingeschreven, meegelopen, geluisterd bij de doktersronde.
De hoofdzuster kwam bij me en vroeg of ik haar wilde helpen bij een baby, die net was binnengebracht. Het was een baby van een half jaar, erg ziek. Er moest een sonde worden ingebracht en dit hebben we samen gedaan. Ook het neusbrilletje met zuurstof hier weer overheen. Daarna nog medicatie via het infuus gegeven, we zagen het zuurstofgehalte (met de zuurstofmeter die ik gelukkig bij me had) stijgen, joepie! Goed teken!
Vera was inmiddels ook weer klaar en samen zijn we weer naar het hotel teruggelopen.
De afstand van ons hotel naar het hospitaal is ongeveer een half uur lopen. Fotos volgen zsm

• 26 November 2014 - 17:48

Dianne:

Fijn dat jullie zo bezig zijn! GROETJES uit ETTEN-LEUR

• 26 November 2014 - 20:07

Tieneke En Peter:

Wat leuk om je verhalen te lezen en samen met de foto's mee te krijgen hoe met je, jullie gaat. Meegenieten. Groet P&T

• 28 November 2014 - 10:42

Elly Schenk:

Wilfriede, wat kan jij mooi vertellen! Erg leuk om te lezen. Heel veel plezier nog de komende weken.

• 03 December 2014 - 13:15

Marieke:

Zus, ik ben supertrots op je!!!!